Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2009

Στο σπορτινγκ στο σπορτινγκ γεννιουνται συνειδησεις!

Ιστορικο σαββατοκυριακο για την επαναστατικη αριστερα! Επιτελους γιατι τοσο καιρο καναμε κινηματα, συγκρουομασταν, προσπαθουσαμε να διεκδικησουμε πραγματα και να δημιουργησουμε κινηματικες δομες και διαδικασιες αλλα ματαια γιατι ελειπε αυτο το πραγμα που κατα γενικη αριστερη ομολογια αν δε συγκροτειθει θα ξεσπαει καθε 5 χρονια κι απο ενα κινημα και απλα θα καρπωνεται την πολιτικη υπεραξια η κοινοβουλευτικη αριστερα (αντι για εμας): το πολιτικο υποκειμενο του κινηματος. Αλλα τωρα λαε της Ελλαδος ηρθε η ωρα. Πανε τα χρονια που απλα εκανες αγωνες χωρις παραπερα στοχευση, χωρις να μπορουν αυτοι να εκφραστουν πολιτικα σε κεντρικο επιπεδο και αρα αχρηστους. Λαε βγες στους δρομους με κοκκινες σημαιες και πανηγυρισε: στηνουμε το πολιτικο υποκειμενο που θα εχει ιστορικη αποστολη να σε οδηγησει στην αλλη κοινωνια. Εμεις λαε ειμαστε αυτο. Χειροκροτησε μας. Προσκυνησε μας. Και κυριως ψηφισε μας.

Χρονια τωρα στα κινηματα που εκανες εμεις ειμασταν αυτοι να σε πολιτικοποιουμε και οχι η ιδια η δραση σου η οποια αλλωστε ηταν τελειως μερικη και δεν εθετε πιο προωθημενα και γενικοτερα ζητηματα. Εμεις ειμαστε αυτοι που βαζαμε στα πλαισια στις σχολες να καταργηθουν τα ΜΑΤ, ο ΑΣΕΠ, χιλια δυο προωθημενα, εμεις που εναντια σε μηδενιστικα αιτηματα οπως "καμια αξιολογηση" θεταμε δημιουργικα ζητημαατα οπως "αξιολογηση μεσα απο γενικες συνελευσεις", εμεις που βαζαμε στο κινημα προτασεις οπως "μια σχολη ανα γνωστικο αντικειμενο" αναγκαζοντας το υπουργειο να τις ενσωματωσει στο νεο νομο πλαισιο, εμεις που γενικα καναμε οτι μπορουσαμε να μην εχει το κινημα αυτο τον απολιτικο μηδενισμο αλλα να θετει προωθημενα ζητηματα, να θετει ζητηματα πανω στο ΠΩΣ διαρθρωνεται η εκπαιδευτικη διαδικασια. Γιατι αυτο μας ενδιαφερει εμας λαε, δεν ειμαστε μηδενιστες εμεις, εχουμε προτασεις προς το κεφαλαιο για το πως θα μας εκμεταλλευεται πιο αποδοτικα.

Εμεις λαε ημαστε που το δεκεμβρη διακριναμε πρωτοι πως οτι γινοταν δεν οδηγουσε πουθενα και αρα μας επεσε ξανα ο ιστορικος ρολος να το μπολιασουμε με πολιτικα αιτηματα που θα εξυπηρετησουν τις λαικες αναγκες για μια δυνατη αριστερα. Εμεις που ενω εσυ εβγαινες και αμφισβητουσες πολυ γενικοτερα πραγματα δωσαμε μαχη να στο περιορισουμε στο αντικυβερνητικο, ενα αιτημα που οταν το ντοπιο και το ιμπεριαλιστικο κεφαλαιο ριξουν για τους δικους τους λογους αυτοι την κυβερνηση εμεις θα το παρουσιαζουμε σαν νικη του κινηματος και δικη μας και θα φαφλατιζουμε για τους δρομους που ανοιγονται στη λαικη παλη και σε εμας προς το κοινοβουλιο, και πως η επομενη κυβερνηση θα εχει ριγμενη ψυχολογια και ηθικο και δε θα μπορει να περνα αντιδραστικους νομους. Εμεις λαε δωσαμε αγωνα να διαλυσουμε οτι δομες και κεντρα αγωνα ειχαμε δημιουργησει στις αρχες της εξεγερσης και στη συνεχεια οταν πηγαν να επαναλειτουργησουν προηγουμενες κινηματικες δομες στα πανεπιστημια τις διαλυσαμε και αυτες. Γιατι ολα αυτα λαε με τα περιεχομενα που δημιουργουσε η δραση σου λειτουργουσαν αποπροσανατολιστικα απο τον ιερο σκοπο των εκλογων και εν οψει αυτων της προεκλογικης συγκολησης της αριστερας που εκφραζονταν μεσα απο το "κατω η κυβερνηση".

Για αυτο λαε πιστευε σε Εμας, ψηφισε Μας, αγωνισου για Εμας, ανοιξε τα μπλοκα στους δρομους να περασουν οι Σωτηρες σου και Εμεις θα σε ανταμειψουμε με μια αλλη κοινωνια ειρηνης και ευημεριας, χωρις ταξεις, χωρις εκμεταλλευση. Αμην.

Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2009

ΝΑΡΙΤΕΣ ΝΑΡΙΤΕΣ ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΟΙ ΚΝΙΤΕΣ

Η πορεια στη λαρισα ηταν αρκετα ωραια, το περπατημα μεσα στα στενα μιας πολης για ωρες ηταν ομορφο πραμα και γενικα ηταν θετικη η ανταποκριση του κοσμου. Αυτο ομως που στιγματισε αρνητικα την πορεια ηταν οι παραταξιακες λογικες Που οδηγησαν να γινουν 2,5 πορειες. 2,5;

Ναι, 2,5.

Καταρχην φανηκε ξεκαθαρα πως δεν υπηρχε κανενας μα κανενας πολιτικος λογος να υπαρχουν 2 πορειες. Πως ο διαχωρισμος 1 και 3 ηταν καθαρα ζητημα μαγαζιων. Η δευτερη πορεια που, αν ακουγες καμια ρεφορμα, υποτιθεται θα εκανε την πολη λαμπογιαλο και θα εκανε καταληψη στα δικαστηρια, μια χαρα πηγε, χωρις ιδιαιτερα τρομερα προβληματα με τους μπατσους και χωρις ιδιαιτερα πολλα σπασιματα μεχρι πτιν το τελος. Στα δικαστηρια χωριστηκε καθως περνουσαμε διπλα απο τα δικαστηρια σε αυτους που θελαν να την πεσουν και πηγαν προς τα εκει και σε αυτους που δε θελαν και πηγαν προς ιατρικη. Μια χαρα και ουδεν προβλημα. Ευθυνη για αυτο εχουν καθαρα αυτοι που ηταν στη Λαρισα και τα κανονισαν. Εμεις απο θεσσαλονικη ουτε καν ακριβως τι επαιξε δεν μπορουσαμε να ξερουμε, ποσο μαλλον να το επηρεασουμε. Ηταν παντως ξεκαθαρο πως με μια ελαχιστη διαθεση συνεννοησης μπορουσε να γινει κοινη πορεια.

Αλλα και η πορεια της πρωτοβουλιας, μαθητων, συλλογων και οργανωσεων της αριστερας καθε αλλο παρα ενιαια ηταν. Τα τραγελαφικα καραγκιοζιλικια του ΝΑΡ, που αν δεν εκαναν ζημια στο κινημα θα ηταν για γελια, ξεπερασαν καθε προηγουμενο. Αρχικα, το ΝΑΡ εκανε δικη του προσυγκεντρωση σε αλλη πλατεια, με 40 ατομα να εχουν στησει και ολοκληρη μικροφωνικη με εξεδρα και με γυρω γυρω πολλαπλασιους ματαδες. Εκει αν δεν αισθανεσαι ο ιδιος γελοιος, αν οταν κοιτας σε μια βιτρινα και στον αντικατοπτρισμο δε βλεπεις στο κουτελο σου να γραφει "μαλακας" μαλλον καποιες απο τις αισθησεις σου δε λειτουργουν καθολου, δε νιωθεις, πως το λεν. Μονο η αισθηση του χιουμορ ισως να λειτουργουσε γιατι μονο γελιο ειχαν να μας προσφερουν. Αλλα δε πανε στο διαολο 40 μαλακες, αν ειναι τοσο μαλακες πια δεν εχει καν νοημα να ασχοληθουμε μαζι τους. Το προβλημα ηταν οτι αυτοι οι 40 μαλακες ειχαν παρει και το πανο των συλλογων μαζι. Και απο εκει ξεκινανε τα "ωραια"...

Ξεκιναει λοιπον η πορεια, πριν ξεκινησει η πορεια που καλουσε η καταληψη ιατρικης βεβαιως βεβαιως, και οι ΝΑΡιτες θελαν λεει να μπουν οι συλλογοι κορυφη της πορειας, μπροστα απο την πρωτοβουλια. Η πρωτοβουλια ιδεα δεν εχω τι πολιτικο λογο βγαζει ακριβως, τι δυναμεις τη συγκροτουν κλπ αλλα οπως και να το κανεις ειναι μια κινηση που κανει μια δουλεια στην πολη και ειναι λογικο για πολλους λογους να μπει μπροστα. Τελος παντων, και επειδη εχουμε ξαναδει πολλες φορες τετοια σκηνικα, απο οτι φανηκε στην πρωτοβουλια κυριως ηταν απο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΝΑΡιτες δεν ηθελαν πολλα πολλα μαζι τους και καναν απελπισμενες προσπαθειες μην κανουμε κοινη πορεια. Για να μην τα πολυλογω και επειδη το τι εγινε ακριβως δεν εχει πολλη σημασια, κατεληξαν οι συλλογοι να πανε πισω απο τις αριστερες οργανωσεις οι οποιες πηγαν πισω απο την πρωτοβουλια. Και γενικα στην περισσοτερη πορεια υπηρχε ενα αρκετα μεγαλο κενο απο αυτες. ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΦΤΑΙΓΑΝ ΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ, οι οποιες αλλωστε, με εξαιρεση την "Κ"ΟΕ, δεν ειχαν και κατι να κερδισουν με το να μπουν μπροστα. Γιατι το ζητημα ειναι πολιτικο, οχι τεχνικο, και αν μπουμε σε μια κουτσομπολιστικη κουβεντα τι ακριβως εγινε και πως δε θα τελειωσουμε. Το ποιος επιδιωξε τι ειναι ξεκαθαρο. Αποτελεσμα ηταν να υπαρχει σαφης διαχωρισμος στην πορεια και να μην υπαρχει καμια επαφη του φοιτητικου μπλοκ με την πρωτοβουλια και το μαθητικο μπλοκ που ηταν στην κορυφη της πορειας.

Αν νομιζουν καποιοι οτι οι συλλογοι ειναι μαγαζακι τους, οτι μπορουν να τους εχουν για φυλλο στην πολιτικη τους τραπουλα και να τους χειριζονται οπως τους βολευει, πρεπει να ειμαστε εμεις να τους βαζουμε στη θεση τους. Πρωτα απο ολα ομως πρεπει να μην κατεβαινουμε στην πορεια με το Κομμα, ειτε ειναι καποιο αριστερο ειτε (Το Κομμα) της αναρχιας, αλλα με τους συλλογους μαζι με τους συναδελφους μας που αυριο μεθαυριο θα κλεισουμε τη σχολη μαζι. Για πολλους λογους περα απο το να μην αφηνουμε τους ρεφορμιστες του "να πεσει η κυβερνηση των δολοφονων" να παιζουν μπαλα και να ζημιωνουν το κινημα. Ομως σε αυτο δεν μπορεις να αντιπαρατεθεις με οργανωτικους ορους και δεν ειναι αυτο το ζητουμενο. Το ζητουμενο ειναι να αποκτησει το ιδιο το φοιτητικο κινημα τη συγκροτηση που θα επιτρεπει να οργανωνεται ο αγωνας απο τα κατω, που οι δομες του-επιτροπες αγωνα- πραγματικα θα λειτουργουν και σε αυτες θα πεφτει το βαρος της οργανωσης του αγωνα. Πως θα κατακτησει την αυτονομια του. Και οσοι πολιτικοι χωροι δε θελουν να συμβαλλουν σε αυτο αλλα συνεχιζουν τις καπελωματικες τους λογικες, να τους πατησει και να τους λιωσει, δε θα τους λυπηθουμε.

Αυτη ειναι η αριστερα της δηθεν ανατροπης.


Να τη χαιρονται τα μελη και οι οπαδοι της.

ΥΓ που σαι ρε ~κ~κιιε να φωναξουμε κανενα χωσιματικο συνθημα...

Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2009

Αυτή η νίκη ήταν η αρχή, καμία δίωξη σε κάθε αγωνιστή

Αποσύρθηκε σήμερα το πρωί λίγο πριν τη δίκη η μύνηση ενάντια στον εργαζόμενο συνδικαλιστή της wind Στέφανο Μάλαμα. H νίκη αυτή, που σημαίνει πολλά τόσο για τους εργαζόμενους στην εταιρια όσο και για όλους τους εργαζόμενους γενικά, είναι επιστέγασμα μιας διαδικασίας αρκετών μηνών. Είναι μια νίκη που έρχεται σε μια δύσκολη περίοδο, όπου η εργοδοτική τρομοκρατεία εντείνεται επικίνδυνα. Είδαμε απολύσεις για συνδικαλιστικούς λόγους σε teleperformance και demo, την καταδίκη του μελους του συλλογου βιβλιου χαρτου Πουλοπουλο για το μοίρασμα μιας προκυρηξης, τη μυνηση σε εργαζομενους της manco με βαση αυτα που κατηγγειλαν στην επιθεωρηση εργασιας, ειδαμε η εργοδοτικη τρομοκρατεια να φτανει στο αποκορυφωμα της με τη δολοφονικη επιθεση στην Κωνσταντινα Κουνεβα.

Η νικη αυτη ειναι σημαντικο να διαχυθει στους χωρους δουλειας και ιδιαιτερα στη wind. Να σπασει αυτη η τρομοκρατεια, ο φοβος αυτος που εκανε τους εργαζομενους της wind στην πλειοψηφια τους να μη συμμετασχουν στη σταση εργασιας την προηγουμενη δικη. Να δειχθειοτι η αλληλεγγυη των εργατων ειναι μεγαλο οπλο. Πως μπορει να καταφερνει νικες. Πολυ θα ηθελαν να χτυπυθει το σωματειο της wind στο αδυναμο σημειο του, στη θεσσαλονικη. Πολυ θα ηθελαν να επικρατησει ενα κλιμα φοβου στους εργαζομενους.

Και πρεπει να δουμε επισης τι οδηγησε σε αυτη τη νικη. Να γινει ενας απολογισμος. Να δουμε πως η εμπειρια που αποκτησαμε μεσα απο αυτη την κινηση μπορει να επηρεασει την κινηση για το επομενο διαστημα. Το να υπαρχει μια αμεση συνεχεια, δηλαδη να μετεξελιχθει πχ η επιτροπη σε κατι πιο μονιμο ειναι ισως αρκετα δυσκολο. Αλλα καποιοι αγωνιστες, πρωτοβουλιες και πολιτικοι χωροι βρεθηκαμε μαζι, κινηθηκαμε, συνδιαμορφωσαμε, συγκρουστηκαμε καποιες φορες, συνεργαστηκαμε μεσα απο τις επιτροπες αυτες. Συναντησαμε και ξεπερασαμε καποιες αγκιλωσεις μας. Επιτροπες που ταυτοχρονα ειχαν μια αυτονομια ως προς τις αποφασεις τους και συνεργαζονταν με το σωματειο. Γιατι αυτα τα ζητηματα δεν ειναι ζητημα δομης αλλα πολιτικα ζητηματα που αφορουν το περιεχομενο και λυνονται στην πραξη.

Ταυτοχρονα να δουμε τις προβληματικες. Μια σημαντικη προβληματικη που πρεπει να εντοπισουμε ειναι πως ενω υπηρχε μια σημαντικη κινηση ολο αυτο το διαστημα που με αφορμη και κυριο θεμα την κουνεβα που ανεδεικνυε το ζητημα της εργοδοτικης τρομοκρατιας και των συνδικαλιστικων διωξεων, δεν μπορεσε αυτο το ζητημα της διωξης του Σ.Μ. να ανοιχτει σε αυτες τις διαδικασιες. Αυτο ειναι προβληματικο σε μεγαλο βαθμο για τη γενικοτερη κινηση του τελευταιου διαστηματος. Καταδεικνυει οτι δεν εχουμε την πολιτικη οριμοτητα να συνδεσουμε καποια πραγματα. Ειναι προβλημα πολυ πιο γενικο, το πως γινεται η πολιτικοποιηση του κινηματος, μεσα απο τι ειδους διαδικασιες και ποιο το υποκειμενο της.

Αυτα τα λιγα αρχικα και καπως βιαστικα και μπερδεμενα.

Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2009

Το ΚΚΕ και η αντιμετώπιση του νεολαιίστικου ξεσπάσματος

μια κριτικη για το "Κ"ΚΕ εκ των (σχετικα) εσω. Ο Γ.Ρουσης ηταν υποψηφιος βουλευτης του "Κ"ΚΕ στην κερκυρα.
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΡΟΥΣΗ

Tο τελευταίο διάστημα, με αφορμή το πολύμορφο ξέσπασμα μιας σημαντικής μερίδας της νέας γενιάς, γράφτηκαν και ειπώθηκαν διάφορες εκτιμήσεις τόσο για τις αιτίες αυτού του ξεσπάσματος όσο και για τον χαρακτήρα του.

Οσον αφορά τις επιμέρους αιτίες, οι αναλύσεις και συντηρητικών ακόμη σχολιαστών δεν απείχαν πολύ από την αλήθεια και τούτο διότι αυτές είναι μάλλον προφανείς και ήταν δύσκολο, αλλά και τελικά ανώφελο, να αποκρυφθούν.

Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι μια μερίδα νέων ανάμεσα σ' εκείνους που συμμετείχαν στις κινητοποιήσεις οργανωμένα, αλλά και ανάμεσα σ' εκείνους που ξεσηκώθηκαν αυθόρμητα, αντέδρασαν με αφορμή τη δολοφονία του δεκαπεντάχρονου Αλέξη Γρηγορόπουλου, όχι μόνο για επιμέρους αιτίες που έχουν να κάνουν με το παρόν και το μέλλον τους, αλλά αμφισβητώντας συνολικά το κυρίαρχο σύστημα. Και προς αυτήν την κατεύθυνση θα ήταν άδικο να μην υπογραμμιστεί ο ρόλος που έχει παίξει τόσο το ΚΚΕ όσο και η συνεπής εξωκοινοβουλευτική αντικαπιταλιστική αριστερά, οι οποίοι καλλιεργούν σταθερά μια αντιιμπεριαλιστική συνείδηση και προάγουν σαν εναλλακτική λύση τον σοσιαλιστικό μετασχηματισμό της κοινωνίας μας.

Ποιος όμως είναι ο χαρακτήρας αυτού του ξεσηκωμού; Ως προς αυτό οι εκτιμήσεις στο ίδιο το εσωτερικό του αριστερού χώρου υπήρξαν έως και αντιθετικές. Εδώ θα μας απασχολήσει πιο ειδικά η θέση του ΚΚΕ.

Το ΚΚΕ, λοιπόν, ορθά κατήγγειλε τον ρόλο των προβοκατόρων κουκουλοφόρων, ορθά επεσήμανε ότι η εργατική τάξη και όχι γενικώς η νεολαία είναι το υποκείμενο της επανάστασης, ορθά μας θύμισε ότι τα προβλήματα της νεολαίας δεν περιορίζονται μόνο σε εκείνα των κατόχων μεταπτυχιακού, ορθά επεσήμανε ότι βία είναι και ο οικονομικός καταναγκασμός και η βία της εργοδοσίας. Επίσης, καλώς περιφρούρησε τις πορείες του και θα ήταν ακόμη καλύτερο αν αυτό το έπραττε συμμετέχοντας, όπως άλλωστε κατά την επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, με τα δικά του μπλοκ και συνθήματα σε κοινές πορείες.

Από την άλλη, όμως, το ΚΚΕ δεν αρκέστηκε να καταγγείλει τους συνειδητούς προβοκάτορες, δεν αρκέστηκε να καταγγείλει τον αντικειμενικά προβοκατόρικο ρόλο του σπασίματος βιτρινών, δεν αρκέστηκε έστω να καταγγείλει όλους όσοι στις διαδηλώσεις κρύβουν τα πρόσωπά τους, ξεχνώντας βεβαίως ότι το ίδιο κάνουν μεταξύ άλλων οι ζαπατίστας και ο υποδιοικητής Μάρκος, ή οι Κορεάτες διαδηλωτές, ξεχνώντας ακόμη ότι η μεταμφίεση αποτελεί συνήθη τεχνική της παρανομίας, αλλά προχώρησε παραπέρα.

Στη βάση μιας λογικής καχυποψίας απέναντι σε κάθε τι μη ελεγχόμενο από το ίδιο, δηλαδή μιας κατεξοχήν σεχταριστικής λογικής, για την οποία πέρα από το άσπρο και το μαύρο δεν υπάρχουν άλλα χρώματα, ακολούθησε μια συλλογιστική η οποία οδηγούσε στην εναντίωσή του συνολικά με το αυθόρμητο ξέσπασμα της νεολαίας.

Κατ' αρχάς το ΚΚΕ όχι μόνο δεν έλαβε υπόψη του ότι το αυθόρμητο κίνημα μπορεί να είναι εκφραστής αιτημάτων πιο προχωρημένων από το οργανωμένο κίνημα, στον βαθμό που αυτό το τελευταίο, όπως πολύ συχνά συνέβη στην Ιστορία με τη σοδιαλδημοκρατία, έχει ενσωματωθεί, αλλά ακόμη ξέχασε ότι, όπως πολύ εύστοχα επεσήμανε ο Λένιν πιο ειδικά, «ο αναρχισμός είναι συχνά ένα είδος τιμωρίας για τα οπορτουνιστικά αμαρτήματα του εργατικού κινήματος»1.

Ταυτόχρονα, υποστηρίζοντας ότι η φτώχεια και η καταπίεση γεννούν νομοτελειακά μόνο «την ανάπτυξη και όξυνση της ταξικής πάλης»2, και όχι και άλλες μορφές αντίδρασης όπως το αυθόρμητο κίνημα ή μορφές όπως ο μουσουλμανικός φονταμενταλισμός ή και μορφές ατομικής βίας, όπως συμβαίνει με τους Παλαιστίνιους κομάντος αυτοκτονίας, ή και ότι μπορεί να οδηγήσουν στον πι0 ακραίο συντηρητισμό, ουσιαστικά ταυτίζει αντιδιαλεκτικά το Είναι με τη συνείδηση. Αυτό όμως «είναι καθαρός παραλογισμός [και] μια απόλυτα αντιδραστική θεωρία»3.

Αντί λοιπόν το ΚΚΕ να περιοριστεί στην ορθή επισήμανση ότι το αυθόρμητο κίνημα μόνον αν ενταχθεί στη συνειδητή και οργανωμένη πάλη μπορεί να γίνει αποτελεσματικό, διαφορετικά θα λειτουργήσει απλά σαν μια περιστασιακή εκτόνωση, η οποία θα ξεφουσκώσει και θα οδηγήσει στην απογοήτευση όσους συμμετείχαν, υποτιμά τον σημαντικό ρόλο που παίζει το αυθόρμητο ως πρόπλασμα του συνειδητού κι ακόμη παραπέρα φτάνει στο σημείο να το αντιμετωπίζει εχθρικά και να το ταυτίζει με προβοκάτσια.

Οι εντελώς άστοχες αναλογίες με τον ρόλο που έπαιξε η τρομοκρατική ενέργεια στους δίδυμους πύργους, ή ακόμη και με τον εμπρησμό του Ράιχσταγτ, και με τη 17η Νοέμβρη, με δεδομένη την άποψη του ΚΚΕ γι' αυτήν την οργάνωση4, είναι ενδεικτικές αυτής της αντίληψης και ακόμη πιο άμεσα ενδεικτικό είναι αυτό το εξωφρενικό που γράφτηκε στον «Ριζοσπάστη» της 25ης του Δεκέμβρη, δηλαδή ότι το κίνημα αυτό της νεολαίας «στέκεται απέναντι στο εργατικό κίνημα, στην επαναστατική πάλη για την αντικατάσταση του καπιταλισμού από τον σοσιαλισμό, απέναντι στην εργατική τάξη».

Από μια άλλη σκοπιά, το ΚΚΕ ναι μεν ορθά ξεκαθαρίζει ότι η νεολαία γενικά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εργατική τάξη, από την άλλη όμως υποτιμά τον ιδιαίτερο ρόλο της, ξεχνώντας ότι η ίδια η πεπερασμένη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης και το γεγονός ότι οι νέοι έχουν όλη τη ζωή μπροστά τους και την ελπίδα να την αλλάξουν, καθώς και το γεγονός ότι είναι πιο αγνοί και λιγότερο διαβρωμένοι από τις κυρίαρχες αξίες, τους οδηγεί πιο εύκολα στην αμφισβήτηση. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πρωτεργάτες όλων των μεγάλων επαναστάσεων και κινημάτων ήταν στη μεγάλη τους πλειονότητα νέοι. Ο μέσος όρος των Γάλλων επαναστατών της περιόδου 1775-1795 ήταν κάτω από 30 ετών5, τον Λένιν τον αποκαλούσαν παππού στη ρωσική επανάσταση, ενώ πιο πρόσφατα νέοι ήταν και οι ηγέτες της κουβανικής επανάστασης, του γαλλικού Μάη, της δικής μας εξέγερσης του Πολυτεχνείου.

Οσον αφορά πιο ειδικά τη χρήση βίας γενικώς, η γ.γ. της Κ.Ε. του κόμματος, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού στη Βουλή, υποστήριξε ότι «με την πραγματική λαϊκή εξέγερση δεν θα σπάσει ούτε ένα τζάμι», λες και υπήρξε ή θα υπάρξει ποτέ τέτοια εξέγερση, λες και η πράξη του Γιάννη Αγιάννη στους Αθλιους του Βίκτωρος Ουγκό να σπάσει τη βιτρίνα του αρτοπωλείου δεν ήταν πράξη λαϊκής εξέγερσης αλλά προβοκάτσια. Στο ίδιο πλαίσιο ειπώθηκε και το ανήκουστο ότι «δεν μπορεί να υπάρξουν μορφές πάλης που απαγορεύονται»6, λες και η ίδια η σοσιαλιστική επανάσταση είναι νόμιμη για την αστική εξουσία.

Εκείνο όμως που ξεπέρασε κάθε όριο και προκάλεσε σοκ ήταν ένα απίστευτο και όμως αληθινό, πραγματικά προβοκατόρικο πριν απ' όλα για το ίδιο το ΚΚΕ, «διήγημα» που δημοσιεύτηκε στον Ριζοσπάστη7, με τίτλο «Το λάθος τηλεφώνημα ενός φονιά». Σε αυτό το πολιτικό κείμενο, που εμφανίζεται σαν διήγημα και που θα αποτελέσει μελανή κηλίδα για το ΚΚΕ, με μια πολύ πιο συγκροτημένη δομή απ' ό,τι εκείνη των προκλητικών δηλώσεων Κούγια, αθωώνεται, ναι καλά διαβάσατε, αθωώνεται ο αστυφύλακας - «παιδί της παραδουλεύτρας από το χωριό», που πυροβόλησε «τα κωλόπαιδα» «με σπίτι ιδιόκτητο, τρία αυτοκίνητα, νταντάδες και καθηγητές στο σπίτι», τα οποία του «βρίζανε τη μάνα» και «πήγαν να τον κάψουν σαν λαμπάδα»!!!

Αν δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ και πιο ειδικά ο Συνασπισμός, λειτουργώντας σαν ξέφραγη παιδική χαρά όχι μόνο λόγω οργανωτικής αδυναμίας, αλλά και λόγω πολιτικής ελαφρότητας, πράγματι φάνηκε να χαϊδεύουν τα αυτιά των νεαρών που προέβαιναν σε πράξεις βίας, μόνο και μόνο για να τους φανούν αρεστοί, το ΚΚΕ με τη στάση του, ναι μεν κατόρθωσε να αναδειχτεί ως η πλέον υπεύθυνη δύναμη από όλα τα κόμματα8, από τη συντηρητική «σιωπηρή πλειονότητα» των αλλοτριωμένων, πολιτών οι οποίοι εναντιώνονται τόσο σε αυτό το ξέσπασμα όσο και σε κάθε άλλο προοδευτικό κίνημα, που θίγει το όποιο βόλεμά τους, από την άλλη όμως έχασε ένα μεγάλο τμήμα της εξεγερμένης νεολαίας και απογοήτευσε πολλά μέλη, οπαδούς του και ανένταχτους αριστερούς πολίτες.

1. Λένιν, Ο «Αριστερισμός» παιδική αρρώστια του κομμουνισμού, Απαντα, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή, τόμος 41, σελίδα 15

2. Βλέπε σχετικά εισηγητική ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα σε συνέντευξη Τύπου, Ριζοσπάστης 20 Δεκέμβρη 2008 σελ. 9-10

3. Λένιν, Υλισμός και εμπειριοκρατισμός, Απαντα, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή, τ. 18, σελ. 350

4. Βλέπε σχετικά εισηγητική ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα ό.π.

5. Βλέπε Μ. Vovelle, La mentalite revolutionnaire editions Sociales 1985, σελ. 72

6. Βλέπε σχετικά εισηγητική ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα ό.π.

7. Ριζοσπάστης της 28ης Δεκέμβρη, σελίδες 8-9 του ένθετου

8. Με βάση στοιχεία δημοσκόπησης της GPO για τη στάση των κομμάτων στο θέμα των επεισοδίων στην Αθήνα, οι πολίτες θεωρούν ότι το ΚΚΕ τήρησε την πιο σωστή στάση. Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που μετέδωσε το MEGA, στο ερώτημα ποιο κόμμα τήρησε την πιο σωστή στάση στα επεισόδια, το ΚΚΕ συγκεντρώνει 23,4%, το ΠΑΣΟΚ 21,2%, η Ν.Δ. 16,8%, ο ΛΑΟΣ 7,5% και ο ΣΥΡΙΖΑ 5,6%


Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2009

"κουκουές και κουλτουριάρης", μέχρι κι ο Παπαδόγκωνας θα κοκκίνιζε


Το παρακάτω αριστούργημα της σύγχρονης λογοτεχνίας, ο κάτωθι αντιπρόσωπος της στρατευμένης τέχνης είναι το διήγημα του Ριζοσπάστη στις 28/12/08. Έχει πολύ ψωμί να φάει κανείς ασχολούμενος μαζί του. Φυσικά όσο αντέξει η καρδιά του και το στομάχι του. Τι να πρωτοπείς και που να πρωτοχτυπήσεις το πληγωμένο σου κεφαλάκι;

Ακόμα και καθαρά καλλιτεχνικά να πάρει κανείς αυτό το πράμα θα οδηγηθεί στο να φάει τις δύο επίμαχες σελίδες του Ριζοσπάστη, να τις χωνέψει καλά-καλά, να τις χέσει, να τις ξαναφάει, να τις ξαναχέσει και να τις ξαναφάει και μετά το τελευταίο χέσιμο να τις κάνει λίπασμα στις ντομάτες του στο πιο απόμερο σημείο του περιβολιού του. Και πάλι όμως η (επαναλαμβανόμενης μορφής σε όλα τα τεύχη) ψευτοκουλτούρα του ανορθολογικού ρεαλισμού, εκφρασμένου μέσα από μια αναίσχυντη υποκειμενικότητα ενός μονολόγου (sic!) με ροή κομμένης ανάσας (μεθυσμένου), δε θα τον αφήνει να ησυχάσει, θα τον τρώει σα σαράκι μήπως έμεινε τίποτα που το θυμίζει.

Δυστυχώς δεν είναι μόνο τα καλλιτεχνικά προβλήματα που το κάνουν να προορίζετε για τα φλεγόμενα σκουπίδια της Λευκίμμης. Έτσι μόνο τα ανήσυχα πνεύματα της O.A.Blog θα θίγονταν (ίσως και κάνας κουλτουριάρης ΥΦΑΝΕΤάς) και το ζήτημα θα έληγε με καμιά διημερίδα του φεστιβάλ κινηματογράφου ή σε καμιά διάλεξη στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Μέχρι κάποιο σημείο διατηρεί κανείς ελπίδες ότι ο τόνος του κειμένου είναι ειρωνικός, ότι χλευάζει το μπάτσο, ότι δε γίνεται (ρε γαμώ το από αριστερούς ανθρώπους!!!) να εκφράζονται αίσχη όπως «ναι, του την άναψα», «τα κωλόπαιδα με βρίζανε», «δεν οφείλω συγγνώμη σε κανένα». Δυστυχώς όμως τα μόνα τρολ που ‘χουνε μείνει είναι τα μέλη της O.A.Blog και το ΚΚΕ απλά καταλήγει να βρωμάει σαν ασβός ήδη πριν το πέρας της ανάγνωσης. Από την πολιτική ορολογία του κειμένου (προβοκάτορες, πλουτοκρατία), τα πολιτικά συμπεράσματα (ποιοι κρύβονται πίσω απ’ τους κουκουλοφόρους, τι ακριβώς είναι οι μπάτσοι, τι οι κουκουλοφόροι), τις καθαρά και ξάστερα φιλοΚΚΕ εκφράσεις («η Λιάνα σα να μου φάνηκε πως το πλησίασε το θέμα», «ο μόνος σοβαρός και τίμιος άνθρωπος που γνώρισα στη ζωή μου, ένας δικηγόρος που έλεγε πως είναι με το ΚΚΕ»), την επίκληση στο συναίσθημα που τη χειρίζεται με «μαεστρία» (ο καψερός που τον αναγκάσανε να γίνει μπάτσος, το φτωχοπαίδι που αγανάκτησε απ’ τα κακομαθημένα πλουσιόπαιδα), την ούτε μία νύξη με επικριτική χροιά στο μπάτσο-δολοφόνο (το θύμα που τον χειρίζονται οι πολιτικοί) και την καμία υποστιριχτηκή αναφορά στη λαϊκή αντίδραση στο γεγονός αυτό (αλλά και γενικότερα στην κρατική καταστολή), από όλα αυτά δηλαδή ή θα καταλήξεις να πεις πως το ΚΚΕ ξεγράφει τον εαυτό του ή θα το ξεγράψεις εσύ. Ο καθένας κάνει την ερμηνεία του…

Μα καλά δε ντρέπεται κομμουνιστής άνθρωπος να γίνεται (μόνο μυθιστορηματικά ελπίζουμε) μπάτσος που δηκιολογεί τα ανδραγαθήματά του; Εδώ απλοί άνθρωποι βλέπουν στην τηλεόραση τέτοια πράματα, σε καμιά παρακμιακή αμερικανιά, και ντρέπονται που τη βλέπουν. Κι αυτός, κομουνισταράς, με τους νόμους της Ιστορίας απλωμένους σα πόδια του, και κάθεται και γράφει και –άκουσον άκουσον- δημοσιεύει τέτοια ρετάλια!!!

Έχει δίκιο ο κρετίνος αυτός στο ότι μυξοκλαίμε. Ναι ρε φίλε μυξοκλαίμε! Δεν έχουμε Ριζοσπάστη σα έναν κνίτη μαθηματικό, που προσπαθούσε ν’ αποδείξει σ’ ένα μπάτσο ότι είναι στο ΚΚΕ για να μη τονε δέρνει άλλο. Μυξοκλαίμε και το ΚΚΕ έχει την επαναστατική γραμμή του να τρέχει πίσω απ’ τις μύξες μας ή του να ‘ναι σούζα στο νταγλαρά που μας βαράει... Μυξοκλαίμε ως βολεμένα πρακτοράκια που, για να ξεσκάσουμε απ’ τις ανέσεις μας, βάζουμε φωτιά στον κακοπληρομένο μπάτσο με τον αυταρχικό διοικητή. Αυτό είναι τα Δεκεμβριανά του 2008 και όσοι συγκρούστηκαν με την κρατική καταστολή όλον αυτόν τον καιρό κατά το ΚΚΕ! Αυτό ήταν ο Κύπριος φοιτητής. Αυτό ήταν οι λιμενεργάτες. Αυτό ήταν οι δάσκαλοι. Αυτό ήταν οι σκουπιδιάρηδες. Αυτό ήταν οι μαθητές, οι αγρότες, οι δεντροφυτευτές, οι διαμαρτυρόμενοι στο καζίνο της Πάρνηθας κτλ κτλ Βέβαια, δε μπορεί να ‘ναι κι αλλιώς μιας και «ποιος μεροκαματιάρης προλαβαίνει να βγει στους δρόμους, πόσοι από τους αναγκεμένους έχουν τέτοιες πολυτέλειες;». Καλά, νιώθει ο τύπος; Πιστεύει ότι υπάρχουν άτομα έξω από έναν ακραίο πυρήνα της Χρυσής Αυγής που να τον διαβάζουν και να λένε «μπράβο ρε ψηλέ! καλά τα λες!»; Δε θα φέρω επιχείρημα που να υποστηρίζει αυτή μου την άποψη, μου αρκεί πως όλος ο κόσμος που βγήκε στο δρόμο τα τελευταία χρόνια το πιστεύει.

«Ο Κορκονέας εξαναγκάστηκε να γίνει μπάτσος» είναι το ζουμί του συναρμολογημένου χαρτοπόλεμου που θα διαβάσετε πιο κάτω. Πολύ κυκλοφορεί αυτή η εξυπνάδα και καλό θα ‘ναι να την ξεγράψουμε. Επιλογή πάντα υπάρχει όταν είσαι νέος… Φοβόταν την ανεργία; Η μόνη διέξοδος ήταν το μπατσιλίκι; (που δηλαδή δεν ήταν…. μαλάκες είναι τόσοι που τη βγάζουν με φυλλάδια;). Ε, τότε, άμα δε τ’ άρεσε το πάρτυ να την κοπανούσε, εμείς (οι φοιτητές, οι μαθητές, οι συνταξιούχοι, οι μετανάστες, οι δάσκαλοι, οι σκουπιδιάριδες, οι Λευκιμμιώτες, οι λιμενεργάτες κτλ κτλ κτλ) δε φταίμε σε τίποτα. Άμα δε θέλει να πεθάνει απ’ την πείνα, μπορεί να πάει στον Όλυμπο και να τρώει βαλανίδια, να βγάλει δίσκο στην Αριστοέλους, να αυτοκτονήσει, να ψειρίζει κινητά στα πανεπιστήμια, να… κτλ κτλ! Χίλιες δυο επιλογές πιο τίμιες υπάρχουν! Αυτή βρήκε; Στη μόνη περίπτωση που μπορώ να πάρω στα σοβαρά αυτές τις αρλούμπες είναι όταν από αυτόν εξαρτάται η ζωή τρίτων. Που και πάλι δεν υπάρχει μοναδική επιλογή η επιλογή του μπάτσου, αλλά τέλος πάντων… Τις παίρνω στα σοβαρά μέχρι τ’ αυτάκια μου να βουλώσουν απ’ τον πυροβολισμό σ’ ένα 15χρονο και τη δηκιολογία «καλά να πάθει το κωλόπαιδο, το πλουσιόπαιδο που γύρευε να κάνει πλάκα σε μας, που μας έβριζε κωλόμπατσους και τα τέτοια»…

Κανείς μας δεν πρόκειται να ξεχάσει, γιατί ακριβώς δε βράζουμε όλοι στο ίδιο καζάνι. Για την ακρίβεια ούτε ο μπάτσος θα ξεχάσει, σ’ αυτό έχουν δίκιο οι κουκουέδες. Θα περιμένει να καταλαγιάσουν τα πνεύματα για να τον αθωώσει μια μελλοντική κυβέρνηση.




Ακου με προσεχτικά φίλε, χωρίς να με διακόψεις. Ξέρω πως έχεις βοηθήσει πολλούς ανώνυμους ν' ακουστεί η φωνή τους, γι' αυτό σε παίρνω κι εγώ.

Ελπίζω να φερθείς και σε μένα όπως στους άλλους.

Λοιπόν, ναι του την άναψα!

Και δεν το μετανιώνω, να το ξέρεις, μόνο που άλλον νόμιζα ότι βαρούσα, αν και καλά να πάθει το κωλόπαιδο, το πλουσιόπαιδο που γύρευε να κάνει πλάκα σε μας, που μας έβριζε κωλόμπατσους και τα τέτοια... Κι όλοι εσείς που ουρλιάζετε τώρα στα κανάλια και μυξοκλαίτε, δεν ξέρετε τίποτα ή ξέρετε και κάνετε τον παλαβό. Λένε λοιπόν κάποιοι από σας πως έπρεπε να πάω σε ψυχίατρο αφού ήμουνα λέει με σπασμένα νεύρα, ή να φύγω από την Αστυνομία και να μην κρατάω όπλο και άλλα τέτοια... Τόσα ξέρουν οι κοπρίτες, οι καναλάκηδες και όλοι οι βολεμένοι. Μόνο εκείνη η καριόλα η Λιάνα σα να μου φάνηκε πως το πλησίασε το θέμα, λέγοντας πως μ' έχουνε καρφωμένο δέκα χρόνια στα Εξάρχεια! Εχει τις πληροφορίες της αυτή, όπως όλοι στο σινάφι σας, μόνο που τις χρησιμοποιείτε όπως και όταν σας βολεύει...

Νομίζω λοιπόν πως ακούω τους αραχτούς όλους στους καναπέδες να λένε, «δηλαδή δεν πρέπει όλοι να περνούν από ψυχίατρο;» και άλλες τέτοιες μαλακίες. Οπως ας πούμε, περνάνε από ψυχίατρο οι γιατροί, οι δικαστές και τόσοι άλλοι που σε σφάζουν ή σε ξεφτιλίζουν όταν σε πετυχαίνουν στο «γήπεδό» τους, τα νοσοκομεία και τα δικαστήρια δηλαδή. Δηλαδή, πόσοι σε υπεύθυνες θέσεις περνάνε από ψυχίατρο κανονικά και μετά από κάποια διαστήματα στην υπηρεσία; Δεν μπορεί να είσαι ή να φαίνεσαι καλά και ξαφνικά κάτι να στη βαρέσει; Να σε κερατώνειη γυναίκα σου ας πούμε ή κάτι άλλο σοβαρότερο ή να σε κάψει η καθημερινή υπηρεσία, ειδικά αν δε σου δίνουν άδεια, δεν πας διακοπές γιατί πότε το ένα πότε το άλλο, η υπηρεσία θεωρεί πως πρέπει να ανακαλέσει τις άδειες και όλα τα σχετικά; Για να μη σου θυμίσω πως οι τελευταίοι που μπορούν να εξετάσουν και να κρίνουν αν είσαι ψυχικά εντάξει είναι οι ψυχίατροι, έτσι δε λένε; Και να μη σου θυμίσω πόσοι πολιτικοί αποδείχτηκε πως ήταν βαρεμένοι και σε άλλη περίπτωση θα τους είχανε δεμένους, όχι αμολητούς να κυβερνάνε τον κοσμάκη, ούτε να σου θυμίσω πόσοι στρατιωτικοί που δίνουν διαταγές στα παιδάκια είναι για τα σίδερα, άσε που... αλλά τι να πρωτοπείς...

Λοιπόν, εγώ, είν' αλήθεια πως υπηρετώ κοντά δέκα χρόνια εκεί, που λέει η έτσι. Το προσπάθησα τρεις φορές μετά τα τρία πρώτα χρόνια να την κάνω με μετάθεση, έπιασα διάφορους, παρακάλεσα αλλά τίποτα! Δεν είχα βλέπεις βύσμα, άσε που είχα και τη φωλιά μου λερωμένη από την αρχή. Υστερα τα παράτησα και κάπου μάλλον βολεύτηκα, έμαθα τη «δουλειά», έμαθα να λουφάρω και κοίταξα να στήσω κι εγώ μια οικογένεια που μέχρι τότε είχα στερηθεί. Αλλά ησυχία δεν είχαμε ποτέ. Πότε ο ένας πότε ο άλλος είμαστε οι μόνιμοι στόχοι. Οι πολιτικοί και οι διάφοροι κομπιναδόροι κάνουν τις αρπαχτές τους κι εμείς γινόμαστε σάκοι του μποξ -«γι' αυτό πληρώνεστε ρεμάλια!» φωνάζει συχνά ο διοικητής, ενώ οι υψηλά ιστάμενοι είναι πιο ευγενείς αλλά και πιο σκληροί. «Κυρίους» μας προσφωνούν αλλά στάζουνε
φαρμάκι και μας στέλνουν στο στόμα του λύκου.

Ξέρεις πόσες φορές πήγαν να με κάψουν σαν λαμπάδα αυτά τα κωλόπαιδα, οι φονιάδες οι κουκούλες; Ξέρεις με τι τέχνη φτιάχνουν και πετάνε τις μολότοφ; Πάνω στη μαρκίζα τις αμολάνε κάτω από κει που καθόμαστε να προστατευτούμε, κι έρχεται η φωτιά και σε λούζει... τρεις φορές με έχουνε κάψει και τη γλίτωσα με μέτρια εγκαύματα σε όλο το σώμα. Ξέρεις εσύ που με δείχνεις με το δάχτυλο, ξέρεις πόσες φορές γύρισα στο σπίτι με τα αίματα και το δέρμα μου καμένο και με ρωτούσαν τα παιδιά μου τι έπαθα και
κρυβόμουνα για να μη με δουν καμένο και κλαίγανε;

Ενα κομμάτι ψωμί έβγαζα κι εγώ, το παιδί της παραδουλεύτρας από το χωριό, με τον πατέρα χαμένο στο πιοτό, να γυρίζει στο σπίτι και να τσακίζει στα χαστούκια κι εμένα και τη μάνα μου γιατί δεν του άρεσε πότε το ένα πότε το άλλο...

Και πώς βρέθηκα στο Σώμα δε θα το αναλύσω, αν και ξέρω πως όλοι ξέρετε πάνω - κάτω με ποιο τρόπο μας χώνουν στο τσουβάλι, όπως τα φίδια που τα αμολάνε μετά - μας αμολάνε δηλαδή, γιατί να μην το ομολογήσω; - μας στέλνουνε καταπάνω στον κοσμάκη. Λεπτομέρειες δεν τολμάω να σου πως, πάντως εκείνο το βράδυ αφού με σύρανε με κλοτσιές και μπουνιές στην Ασφάλεια, με μούρη πρησμένη και αίματα να τρέχουν από τα χείλια και τη σπασμένη μύτη - όλα για μια μηχανή που είχα κλέψει από το πάρκινγκ, κάναμε απίθανες κόντρες τότε, τι άλλο να κάναμε, πεταμένοι απ' όλους, μάνα, πατέρα, χωρίς φράγκο στην τσέπη, από το σχολείο τρεις αποβολές και στο τέλος έπρεπε ν' αλλάξω σχολείο, και τι να το κάνω το σχολείο; - αφού λοιπόν με αφήσανε χωρίς φαΐ και νερό τρεις μέρες, μου είπαν: «ή δέκα χρόνια μέσα ή στην Αστυνομία και θα κάνεις ό,τι σου λέμε, γκέγκε μάγκα;». Διάλεξα τα σίγουρο ψωμί και να μας, δέκα χρόνια στη σφηκοφωλιά, στα Εξάρχεια με όλο εκείνο το αληταριό, που τους ήξερα και από τη μια και από την άλλη – και ανάμεσά τους κάμποσους παραστρατημένους. Μήπως ξέρεις φίλε τι ρόλο παίζουν πολλοί από αυτούς; Δικοί μας είναι, τι δικοί μας δηλαδή, της Ασφάλειας είναι και από κει παίρνουν οδηγίες, πότε θα την ανάψουν τη μια ή την άλλη φωτιά εδώ κι εκεί! Για πες μου εσύ που είσαι έξυπνος και σπουδαγμένος, γιατί δε χτυπάνε κανένα στόχο πλουτοκρατίας, κανέναν με γιοτ, με αυτοκίνητα ακριβά και τεράστιες περιουσίες; Γιατί χτυπάνε τον μεροκαματιάρη με το μαγαζάκι, τον περιπτερά και άλλους ανυπεράσπιστους; Δειλά πραχτοράκια της μαύρης συμφοράς είναι, πεμπτοφαλαγγίτες τους έλεγε ο μόνος σοβαρός και τίμιος άνθρωπος που γνώρισα στη ζωή μου, ένας δικηγόρος που έλεγε πως είναι με το ΚΚΕ, αλλά είναι έξω και απ' αυτό γιατί θέλει λέει να είναι ανεξάρτητος.

Λοιπόν, τον φουκαρά το μικρό τον έφαγα.

Είχα φτάσει στο αμήν, και πώς φτάνει κανείς στο αμήν δε θα στο αναλύσω, πάντως είχα μπουχτίσει. Με βρίζανε τα κωλόπαιδα, με είχαν βρίσει τουλάχιστον άλλες πενήντα φορές την ίδια μέρα, βρίζανε τη μάνα μου - «γαμώ το μ... που σε πέταγε» μου είχε φωνάξει ένα καθίκι το ίδιο απόγευμα - και είχα φτάσει ως το λαιμό - σου είπα ότι η μάνα μου ήταν παραδουλεύτρα, τίποτε άλλο δε σου λέω. Κάτι αυτές οι βρισιές, κάτι οι σπόντες του αστυνόμου την προηγουμένη «δεν κάνετε για τη δουλειά για την οποία προσληφθήκατε, και πλησιάζει η λήξη ή ανανέωση της σύμβασής σας και πρέπει να αποδείξετε πως αξίζετε το ψωμί που τρώτε...» και άλλα τέτοια.

Ξέρεις πώς είναι να έχεις το σιδερικό στη θήκη και να σε βλαστημάνε και να σου πετάνε μπουκάλια που μπορεί να είναι και μολότοφ; Οχι φίλε, δεν ξέρεις, και να μην αξιωθείς να μάθεις, στο λέω εγώ, ο γιος της πλύστρας που θέλησα να ζήσω έξω στην κοινωνία και με στολή εξουσίας και όχι στη φυλακή.

Τον σημάδεψα και πρώτη φορά το χέρι μου δεν έτρεμε. Γιατί πρώτη φορά δεν είχα πιει πριν βγω περιπολία - στο λέω κι αυτό και να μείνει μεταξύ μας: αν κρατήθηκα τόσα χρόνια και δε σκότωσα, είναι που έπινα μισό μπουκάλι ουίσκι πριν βγούμε περίπολο και έτσι ό,τι κι αν άκουγα για τη μάνα μου και το αντριλίκι μου το πέρναγα ντούκου - έχω ακούσει πως άμα μεθύσεις βγαίνει ο πραγματικός εαυτός σου κι εγώ είμαι καλό παιδί στο βάθος και όλοι στην υπηρεσία το ξέρουν και μ' αγαπάνε, αλλά και με εκμεταλλεύονται. Και δε θα σου πω τι καλοσύνες έχω κάνει εγώ στη ζωή μου, γιατί θα με περάσεις ή για παινεψιάρη ή για μαλάκα. Μέσα στο πιοτό κατάλαβα σιγά σιγά και τον πατέρα μου, που δεν ήταν κακός άνθρωπος έστω κι αν μεθώντας έβγαινε η κακή του πλευρά. Να σου πω κάτι; Αποτυχημένος σε όλα ήτανε, γι'αυτό έπινε. Οπως κι εγώ δηλαδή: Τι πέτυχα στη ζωή μου; Τίποτα! Ενας μπάτσος έγινα κι αυτό από σπόντα, όπως σου είπα, και μάλιστα χωρίς καν μόνιμη σύμβαση. Και να 'ρχονται αυτά τα κωλόπαιδα, που δεν έχουν δουλέψει στη ζωή τους, που δεν ξέρουν τι θα πει βάρδια και ξενύχτι, τι πάει να πει μεροκάματο και τι σφαλιάρα κάθε είδους από το αφεντικό και να σου ρίχνονται μετά από δώδεκα ώρες ορθοστασία στις γωνίες ή στις εισόδους τραπεζών, να 'ρχονται και να σε βρίζουν και να σου πετάνε ό,τι βρουν στο δρόμο. Και να σου πω κάτι άλλο; Πόσοι από αυτά τα κωλόπαιδα είναι εργαζόμενοι των 700 ευρώ που λένε και ξαναλένε; Να σου πω εγώ; Κανένας! 'Η κάτι πρεζόνια είναι ή κάτι τύποι από τα βόρια προάστια που βαριούνται στη σιγουριά του σπιτιού ή τα πραχτοράκια, οι πεμπτοφαλαγγίτες που λέγαμε πριν. Ποιος μεροκαματιάρης προλαβαίνει να βγει στους δρόμους, πόσοι από τους αναγκεμένους έχουν τέτοιες πολυτέλειες; Εντάξει, είμαι απόλυτος θα μου πεις, αλλά αυτό δεν αλλάζει την ουσία αυτού που λέω.

Λοιπόν, για να τελειώνω γιατί σε ζάλισα: το έκανα!

Πριν, σου έλεγα πως τον σημάδεψα και έτσι έγινε, όπως ήμουνα με το αίμα στο κεφάλι. Ομως, φίλε, πρέπει να σου πω πως δε θυμάμαι αν εκείνη τη στιγμή που πάτησα τη σκανδάλη, σημάδευα ακόμη τον πιτσιρικά ή το χέρι μου είχε κατέβει. Και μη νομίσεις πως πάω να πω ότι δεν το 'κανα, αφού ξέρω ότι εσύ δε θα με δώσεις. Απλά, δε θυμάμαι γιατί το μυαλό μου έχει σκεπαστεί από μια θολούρα και έχω χάσει εκείνες τις στιγμές τελείως. Για να μη λέω πολλά: δεν ξέρω ποια δύναμη ή ποια κούραση μου κατέβασε το χέρι - αν το κατέβασε - πάντως ό,τι έγινε, έγινε χωρίς τη θέλησή μου.

Και να στο πω; Ενα βουνό έχει πέσει πάνω μου από την επόμενη στιγμή που έφυγε η σφαίρα και είδα το κορμάκι του πιτσιρικά να διπλώνεται στις πλάκες. Οταν σκέφτομαι πως θέρισα μια ψυχούλα που δεν είχε κάνει ούτε ένα βήμα ακόμα στη ζωή, άνετο ή ζόρικο βήμα -τι σημασία έχει;

Αλλά φίλε, είχε φτάσει ένας κόμπος και μ' είχε πνίξει, αν δεν τράβαγα το πιστόλι εκείνη τη στιγμή θα είχα πεθάνει από ασφυξία. Ολο τον τελευταίο καιρό με είχε μαγκώσει ένα μούδιασμα - ξέρεις τι σημαίνει μούδιασμα; - ένα μούδιασμα που ξεκίνησε απότα πόδια και σκαρφάλωνε σιγά σιγά στο λαιμό. Δε θα το πιστέψεις φίλε, όμως με το που έφυγε η σφαίρα, μου φάνηκε πως πήρε μαζί της κι αυτόν τον βραχνά, έστω κι αν αυτό κράτησε όσο και η διαδρομή του βλήματος που άφησα να φύγει μέσα στο πάθιασμά μου. Ξέρω καλά πως θα με κυνηγάει πάντα αυτή η στιγμή αλλά πίσω δεν μπορώ να τη φέρω ούτε τη σφαίρα ούτε τη ζωούλα του πιτσιρικά. Ολοι εσείς που σήμερα φωνάζετε και χτυπιέστε τάχα, θα το προσπεράσετε γρήγορα, θα το ξεχάσετε μέχρι τις επόμενες δυο – τρεις μέρες, όπως ξεχάστηκαν τόσα και τόσα φριχτά εγκλήματα, δικά μας ή των άλλων, των επωνύμων που δεν τους αγγίζει ούτε νόμος ούτε συνείδηση. Ετσι κυλάει η ζωή, με όλες τις καθημερινές σκοτούρες, γιατί έτσι πρέπει, οι ζωντανοί με τους ζωντανούς και οι νεκροί με τους νεκρούς. Εγώ βέβαια εδώ σημαδεύτηκα και εδώ θα καρφωθώ, αλλά δε θ' αφήσω να το καταλάβει κανείς και πιστεύω πως εσύ θα κρατήσεις το μυστικό που σου εμπιστεύτηκα.

Να το ξέρεις: ό,τι και να δείξει η βαλλιστική που θα γίνει, όπως πάντα, εγώ δε θα το παραδεχτώ δημόσια πως του την άναψα και μάλιστα εν βρασμώ, που λένε, ούτε πως τον σημάδεψα κατάστηθα. Εχω τρία παιδιά να μεγαλώσω κι εγώ. Ναι, σαν εκείνο που σκότωσα, θα μου πεις, το ξέρω και τα δικά μου έχουν μόνο εμένα και τη μάνα τους, δεν έχουν σπίτι ιδιόκτητο, δεν έχουν τρία αυτοκίνητα, δεν έχουνε νταντάδες και καθηγητές στο σπίτι. Δε θα έχουν καλά καλά να φάνε άμα εγώ μπω φυλακή.

Ούτε συγγνώμη με παίρνει να ζητήσω, γιατί θα είναι σα να ομολογώ. Αλλωστε, πόσοι απ' όλους αυτούς που κακοποιούν κάθε μέρα τους ανθρώπους - και δεν είναι και λίγοι, κοίταξε στα ρετιρέ της παλιοκοινωνίας μας και θα καταλάβεις τι εννοώ - πόσοι απ' αυτούς ζήτησαν συγνώμη; Οχι, δεν οφείλω κανένα συγγνώμη σε κανέναν, κανέναν από τούτη τη βρωμοκοινωνία που ζούμε, εκτός ναι, εκτός από κείνο το παιδάκι που έστειλα στον άλλο κόσμο, αλλά όπως σου είπα, θα είναι η καταδίκη μου, άλλωστε τι θα άλλαζε αν ζητούσα συγγνώμη; Θα έφερνα πίσω τον πιτσιρικά ή θα μου το αναγνώριζαν σαν
ελαφρυντικό;

Εμένα η μόνη μου ελπίδα τώρα είναι οι εγγυήσεις που μας έχουν δώσει από τότε που μπήκαμε στο Σώμα, πως ό,τι κι αν κάνουμε θα το κουκουλώσουν, αρκεί να πειθαρχούμε στις διαταγές των ανωτέρων.

Και μου το 'χουν υποσχεθεί πως κι εγώ θαπέσω στα μαλακά.

Τόσα χρόνια κάνω τον μαλάκα, μου το χρωστάνε.

Κυρίως φοβούνται, μην ανοίξω εγώ και άλλοι πολλοί το στόμα μας.

Γι' αυτό θα μου το κλείσουν απαλά και κομψά. Κρατώντας, μέχρι να περάσει η μπόρα μου, το στόμα των παιδιών μου γεμάτο. Που με τη σειρά τους, μεγαλώνοντας, θα βαδίσουν στα χνάρια μου, τη λαμπρή «σταδιοδρομία» μου.

Γιατί άλλη επιλογή δεν έχουν.

Οπως κι εσύ και τόσοι άλλοι που νομίζουν πως ποτέ δε θα τους αγγίξει η κακιά η ώρα.

Ολοι στο ίδιο καζάνι κλωθογυρνάμε βλαστημώντας την τύχη μας που δεν μπορούμε ν' αλλάξουμε.

Πέμπτη 1 Ιανουαρίου 2009

οταν οι μπατσοι κλεισουν τα θεατρα σας, τοτε θα βγειτε απ'τα κλουβια σας

εδω που τα λεμε γιατι να τα κλεισουν; το κεφαλαιο μια χαρα ειναι υπερ της ελευθερης εκφρασης και λογου, οσο αυτος ο λογος δεν ειναι επικινδυνος για αυτο... Όσο λοιπον γλειφεις την εξουσια και εισαι χρησιμος δεν εχεις προβλημα...

Τα γεγονότα των δύο τελευταίων εβδομάδων μάς έχουν προβληματίσει βαθιά. Κρατικοί λειτουργοί και αντιπολιτευόμενοι πολιτικοί μοιάζουν ανίκανοι να αντιδράσουν στην έμπρακτη αμφισβήτηση βασικών θεσμών και κανόνων της δημοκρατίας από ομάδες ανθρώπων οι οποίοι, με αφετηρία ένα τραγικό γεγονός, επιτίθενται με τυφλή βία στα δικαιώματα των πολιτών και στις αρχές της κοινής μας ζωής. Την κοινοτυπία των κούφιων συνθημάτων και της ξύλινης γλώσσας των εκ του ασφαλούς αντι-εξουσιαστών ανταγωνίζεται σε υπερβολή μονάχα η προτροπή κάποιων ενοχικών μεσηλίκων να «αφουγκραστούμε τα μηνύματα» της ανομίας, τα οποία τάχα περιέχουν περισπούδαστες και τολμηρές απόψεις για τα προβλήματα του τόπου, την οποία εμείς, οι αμέτοχοι στο «κίνημα», δεν αντιλαμβανόμαστε. 


Αυτά είναι λίγο-πολύ γνωστά. Θέλουμε όμως σήμερα να σχολιάσουμε ειδικότερα τη βίαιη διακοπή της πρεμιέρας της Νέας Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και άλλες αντίστοιχες αυτοαποκαλούμενες «παρεμβάσεις», που την ακολούθησαν, με αποτέλεσμα τη ματαίωση πολλών θεατρικών παραστάσεων. Με μια έννοια, τα γεγονότα αυτά υστερούν σε σημασία των όσων προηγήθηκαν, δεν είναι παρά η φαρσική εκδοχή των κατά πολύ τραγικότερων καταστροφών σε σπίτια, σχολειά, πανεπιστήμια, γραφεία και μαγαζιά Ελλήνων πολιτών. Από μια άλλη όμως άποψη είναι αποκαλυπτικά, καθώς αναδεικνύουν μια βασική διάσταση του τι συμβαίνει αυτό τον καιρό στην πατρίδα μας, αμφισβητώντας ανενδοίαστα την ουσία της ίδιας της δημοκρατίας, με την επίθεση στην καρδιά της, που είναι η ελευθερία της σκέψης, του λόγου και της έκφρασης, που αντιπροσωπεύει η τέχνη.

Αν εμείς οι άνθρωποί της ανεχόμαστε αγόγγυστα την κάθε ομάδα «επαναστατημένων» νεαρών να μαγαρίζει ανενόχλητη την Ακρόπολη ή να διακόπτει μια θεατρική παράσταση βρίζοντας το κοινό και γράφοντας με σπρέι στο καινούργιο, καθαρό φουαγέ του Εθνικού το ναζιστικής υφής σύνθημα «σκατά στους κουλτουριάρηδες» (!), τι μας λέει ότι δεν θα δούμε μεθαύριο τους ίδιους ή άλλους να καίνε βιβλία ή να επιχειρούν να ορίσουν το τι θα λέμε και τι θα σκεφτόμαστε; Πού μπαίνει το όριο σε αυτή την κωμικοτραγική «πολιτιστική επανάσταση» των απολίτιστων; (Παρεμπιπτόντως, τους οργισμένους νεαρούς τους προσέβαλαν αποκλειστικά οι θεατρικές παραστάσεις ποιότητας που παίζονται στα αφύλακτα, ταλαίπωρα θέατρά μας. Ούτε στα μπουζουκτζίδικα με τους μπράβους τους προσπάθησαν να «παρέμβουν», ούτε στα ποδοσφαιρικά ματς, προφανώς επειδή αυτά είναι υπεράνω κάθε υποψίας «κουλτούρας».) 

Η ευθύνη όμως δεν ανήκει μόνο στους αυτουργούς αλλά και στους καθ' ύλην αρμόδιους, όσους δηλαδή χρεώνονται με πρωταγωνιστικούς ρόλους στην πολιτιστική μας ζωή. Και βέβαια, μπορεί μερικοί από τους καλλιτέχνες που αποφάσισαν να υποκύψουν στη βία και να διακόψουν τις παραστάσεις τους προδίδοντας το κοινό τους, να κινήθηκαν από το φόβο του όχλου, οπότε, την ανάγκη φιλοτιμία ποιούντες, υποκρίθηκαν ότι «συμπαρίστανται». Κι αυτό είναι εν μέρει κατανοητό -αλλά φτάνει ώς εδώ. Ισως κάποιοι άλλοι πάλι να συμφωνούν με τους βιαίως διακόψαντες. Δικαίωμά τους- στην ιδιωτική τους ζωή. Αλλά η τέχνη είναι λειτούργημα, που περιλαμβάνει στον κώδικα τιμής του την προάσπιση της ελευθερίας της έκφρασης. 

Κι όμως, δεν ακούσαμε κανένα από τους γενικώς και αορίστως περί δημοκρατίας κοπτόμενους σχετικούς επαγγελματικούς φορείς να διαμαρτύρεται για το αίσχος της βίας που συνιστούν οι «παρεμβάσεις». Και, σε κάθε περίπτωση, καλλιτεχνικοί διευθυντές εθνικών σκηνών ή άλλοι, λιγότερο ή περισσότερο πλουσιοπάροχα επιχορηγούμενοι από τους φόρους μας, χορογράφοι, σκηνοθέτες και ηθοποιοί, ας θυμηθούν ότι είναι υπόλογοι και στους νόμους της τέχνης αλλά και του κοινωνικού μας συμβολαίου, που επιτάσσουν μεγαλύτερο σεβασμό στο κοινό αίσθημα, δηλαδή σε όσους, καλλιτέχνες ή μη, πιστεύουν στη δημοκρατία και τηρούν τους κανόνες της.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 24/12/2008

την επιστολη υπεγραφαν οι κατωθι κυριοι:


Απόστολος Δοξιάδης (ναι, ο γνωστός συγραφέας μαθηματικών μυθιστορημάτων, αυτός που έλεγε ότι δε λυπάται που άφισε τα μαθηματικά για ν' ασχοληθεί με τα πολιτικά στη χούντα)

Τάκης Θεοδωρόπουλος (συγγραφέας κι αυτός, φυσικά ανείκει στη "γενιά της σεξουαλικής απελευθέρωσης, του φιλειρηνικού κινήματος και της εν γένει αντισυμβατικότητας" άμα τονε ψάξετε στο ίντερνετ θα βρείτε πολλά καλούδια)

Πέτρος Μάρκαρης (συγγραφέας μυθιστορημάτων που καμία σχέση δεν έχει το πνεύμα τους με αυτά που υπογράφει εδώ, δηλαδή συγγραφέας άλλα-λόγια-να-αγαπιώμαστε. "παιδί" του Πολυτεχνείου κι αυτός που λυπάται για την μεταφυσική υπόσταση της νεολαίας...)

Και ετσι γιατι μας τη σπασαν με την κουλτουρα και την τεχνη τους την απαντηση δε θα τη δωσουμε εμεις, θα την αφησουμε να τη δωσει ενας αλλος ανθρωπος (Ανθρωπος οχι σαν τα σκουλικια που υπεγραψαν την παραπανω επιστολη στο ονομα της ταξης που υπηρετουν και τουλαχιστον αφου εχουν κανει τις επιλογες τους, μη μας μιλανε για αγωνες! Ο καθενας στο ταξικο του στρατοπεδο!) της τεχνης. Και αν θελησουν ας πουνε τιποτα και για αυτον!

μαης 1986

...Μια μωβ σκιά Μαΐου ξάπλωσε στον τόπο. Όσα συνέβησαν στα Εξάρχεια και στη Νομική Σχολή. Και στην οδό Σκουφά και Σόλωνος, Μαυρομιχάλη και Ιπποκράτους, ενόχλησαν τους Έλληνες πολίτες και αγανάκτησαν τον Τύπο ολόκληρο. Γιατί δεν τους εξολοθρεύουν και δεν τους σπάνε το κεφάλι. Γιατί δεν ρίχνουν δακρυγόνα. Και η Σύγκλητος και οι φοιτητές όλων των παρατάξεων, όλοι αγανακτισμένοι με τα τριάντα - εκατό παιδιά που δεν το βάζουν κάτω, δεν εννοούνε να παραδεχτούν πως η όποια ελευθερία ανήκει μόνο στους αστυνομικούς και τους ηλικιωμένους. Που δεν μπορούν να αντιληφθούν γιατί καταδιώκονται αδιάκοπα, προπηλακίζονται ατελείωτα και συνεχώς υποχρεούνται να δέχονται εξευτελισμούς. Κι ο προπηλακισμός αρχίζει από τον δάσκαλο, τον επιστάτη του σχολείου, από τον οδηγό και τον εισπράκτορα του λεωφορείου, απ' τον καθηγητή και τον δημόσιο λειτουργό ως τον δημόσιο υπάλληλο, από τους αξιωματικούς κι εκπαιδευτές στο κέντρο κατατάξεως ως τον τυχαίο μοτοσικλετιστή της τροχαίας που θα του ζητήσει άδειες, ταυτότητες και πιστοποιητικά. Ως τον γιατρό του νοσοκομείου που θα τον πάνε σηκωτό, ύστερα από τη γροθιά του οργάνου της τάξεως. Και το γνωρίζουμε πολύ καλά. 

Εξύβριση αρχής - έτσι ονομάζεται η απαίτηση εξηγήσεων. Χειροδικία κατά της αρχής - έτσι είθισται ν' αποκαλείται η ενστικτώδης κίνηση του αμυνόμενου νέου. Και η ιστορία δεν έχει τέλος. Η ανωνυμία και η εισαγγελική αρχή θα του προσφέρει ή μια τραυματική αγανάκτηση ισόβια ή τον επιζητούμενο από την πολιτεία ευνουχισμό του. Αυτή είναι μια καθημερινή πραγματικότητα και δυστυχώς γνησίως ελληνική τα πρόσφατα και τελευταία σαράντα χρόνια - όσα είχα δηλαδή την ευτυχία να ζήσω σαν επώνυμος πολίτης εις τούτον τον ένδοξον κατά τα άλλα τόπον μας. 
Μια μωβ σκιά Μαΐου σκέπασε την Αθήνα. Κι όμως δεν βρέθηκε ένας δημοσιογράφος, μια εφημερίδα ν' αγανακτήσει και να διαμαρτυρηθεί, να καταγγείλει την αλήθεια για αυτό το τρίγωνο του αίσχους. Σκουφά, Μαυρομιχάλη και Ιπποκράτους. Κι άρχισε μια σκόπιμη, ύποπτη κι έντεχνη σύγχυση τριών ασχέτων μεταξύ των περιπτώσεων. Οι νεαροί των Εξαρχείων να παρουσιάζονται ίδιοι με τους αλήτες των γηπέδων, τους επονομαζόμενους χούλιγκανς, και επιπλέον να καλλιεργείται η εντύπωση στην κοινή γνώμη, με στήλες ολόκληρες των θλιβερών εφημερίδων μας, ότι οι νέοι αυτοί, οι αναρχικοί, είναι οι βομβιστές και ίσως οι πιθανοί δράστες των δολοφονιών ή εμπρησμών. Και φυσικά, όταν με το καλό τελειώσει η δίωξη των εκατό, σαράντα ή είκοσι παιδιών και η όλη επιχείρηση στεφθεί μ' «επιτυχία», να πάρει τις διαστάσεις ενός πραγματικού θριάμβου... κατά του εγκλήματος. Την ίδια ώρα που δολοφονούνται εκδότες και οι δολοφόνοι δεν ανευρίσκονται.
Δολοφονούνται πολίτες και οι δολοφόνοι δεν αποκαλύπτονται. Πεθαίνουν νέοι από ξυλοδαρμούς και οι δράστες κυκλοφορούν ανενόχλητοι και, τέλος, δεν ...ανακαλύπτονται. Την ίδια ώρα η πολιτεία αγανακτεί διότι υπάρχουν μερικά ζωντανά της κύτταρα που αντιδρούν άτεχνα, ανοργάνωτα, ίσως μ' αφέλεια, σ' όλην αυτή την οργανωμένη κρατική ασχήμια, αντί να βλογάμε τον Θεό που βρίσκονται ακόμη μερικοί που δεν συνήθισαν στην «παρουσία του τέρατος». (...) Κορίτσια κι αγόρια με γυαλιά, έτσι καθώς κοιτάτε με απορία κι αγανάκτηση για ό,τι συμβαίνει γύρω σας, είμαι μαζί σας. Και σας αγαπώ.


ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ